MŠ Nad Tratí


 Kapacita MŠ: 76 dětí s výjimkami
 Počet tříd: 3
 Provoz MŠ: 6:30 - 16:30
 Telefon: 569 427 800

1.třída : 736 500 465
2.třída:  705 894 814
3.třída:  705 894 815

 

Školní vzdělávací program

Svět kolem nás - zdravá mateřská škola

zdravaskola

 

MŠ Zahradnického I. je zařazena do sítě škol s podporou zdraví s názvem "Svět kolem nás".

Naše krédo: Vše, co se v mateřské škole děje, musí být prospěšné dítěti.
Naše motto: "Neotvíráme dětem dveře, ale nabízíme jim klíče."

Děti se nejvíce vzdělávají tím, co skutečně prožijí, pocítí, co si mohou vyzkoušet, osahat. Proto náš ŠVP staví na dětském prožitku, podporuje činnostní a smyslové učení. Je založen na všestranném, podnětném a zdravém prostředí, které respektuje jedinečnost každého dítěte. ŠVP vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, z rozboru loňského školního roku, SWOT analýzy. Čerpá z programu „Zdravá mateřská škola“.
 

Rámcové cíle (záměry) mateřské školy:

  1. Všestranné rozvíjení osobnosti dítěte s přihlédnutím na jeho individualitu.
  2. Cíleně se věnovat „zdraví“ jako programu v naší MŠ, s využitím prvků „Zdravé mateřské školy“.
  3. Získávání osobnostních postojů a osvojování si hodnot.
  4. Aktivní spolupráce s rodiči, vytváření partnerského vztahu mezi školou a rodinou.
     

Dílčí cíle:

V oblasti biologické:

  • Rozvíjení pohybových dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky, osvojování některých dovedností, které předcházejí čtení i psaní.
  • Rozvíjení rozsahu pohybu, ovládání pohybového aparátu.
  • Osvojování si pravidel „Zdravého způsobu života“, uvědomění si vlastního těla a rozvíjení fyzické i psychické zdatnosti.
  • Osvojování si věku přiměřených praktických dovedností.
  • Poskytovat dětem logopedickou péči.

V oblasti psychologické:

  • Podporovat individuální možnosti dětí.
  • Doplňovat rodinnou výchovu.
  • Využívat přirozených, spontánních dětských myšlenek a nápadů, nechávat dětem dostatek prostoru pro hru a jejich vlastní aktivity.
  • Podporovat dětskou sebedůvěru a sebevědomí, získávat relativní citovou samostatnost.

V oblasti interpersonální:

  • Rozvíjení schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (ve třídě, v rodině, s ostatními dětmi) navzájem komunikovat, spolupracovat, spolupodílet se.
  • Rozvíjet schopnosti přizpůsobovat se přirozenému vývoji a běžným změnám.
  • Využití umístění mateřské školy k vytváření základů estetického vztahu ke světu, k životu, přírodě, ke kultuře a umění.
  • V rámci „zdravého životního stylu“ si osvojovat poznatky a dovednosti chránící před nebezpečnými vlivy prostředí.

V oblasti sociálně-kulturní:

  • Rozvíjení kulturně estetických dovedností slovesných, výtvarných, hudebních, dramatických.
  • Rozvíjet schopnosti a dovednosti vyjádřit pocity, dojmy, prožitky.

V oblasti environmentální:

  • Uplatňovat činnostní a situační učení k získávání a využívání situací, které poskytují dítěti praktické ukázky životních souvislostí.
  • Rozvíjení a zpřesňování smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému, pojmovému.
  • Vést děti k tvořivosti, k tvořivému myšlení, řešení problémů, tvořivému sebevyjádření.
  • Posilování přirozených poznávacích citů - zvídavosti, zájmu, radosti z objevování, apod.
     

Metody vedoucí k naplňování dílčích cílů:

Metody - založené na prožitku

Prostředky:

  • společná vycházka
  • improvizace na dané téma
  • společný zpěv
  • ranní pozdravení v kruhu
  • přinést si svou hračku z domova
  • sezonní činnosti, sprchování, sběr ovoce, sáňkování,...
  • čtení pohádky

Metody - založené na vzoru

Prostředky:

  • učitelka poděkuje, poprosí, pozdraví
  • děti dodržující pravidlo
  • učitelka si povídá s maminkou
  • kamarád si myje ruce
  • učitelka řeší konflikty domluvou

Metody - založené na hře

Prostředky:

  • pohybové hry
  • námětové hry
  • didaktické hry
  • fantazijní hry
  • společenské hry

Metody - založené na komunikaci

Prostředky:

  • komunitní kruh
  • vyprávění příběhů
  • popis obrázku
  • popis situace
  • skupinové řešení probémů

Metody - založené na myšlenkových operacích

Prostředky:

  • vymýšlení a konstruování modelů, vynálezů
  • řešení hádanek, hlavolamů
  • společné plánování
  • diskuse a domlouvání

Metody - založené na pohybu

Prostředky:

  • TV chvilka
  • pohybová hra
  • skákání
  • běh
  • tanec
  • plavání
  • překonávání překážek
  • vycházky do přírody

Metody - založené na manipulaci a experimentu

Prostředky:

  • manipulace s kostkami, přírodninami, stavebnicemi, výtvarným materiálem
  • různé druhy experimentů: s vodou, rostlinami, barvami, vztahy, se slovy...

Metody - založené na tvoření

Prostředky:

  • hry v písku
  • stavebnice
  • tvoření z různých materiálů: papír, textil, modelína...
  • výzdoba třídy
  • dílny
  • vyrábění dárků, masek, loutek
  • literární, hudební a taneční tvorba

Metody - založené na fantazii a magičnu

Prostředky:

  • vymýšlení a vyprávění fantastických příběhů
  • fantazijní práce s materiál, malování, modelování,...
  • improvizace a dramatizace

Formy:

  • volné hry
  • skupinové práce
  • řízené činnosti
  • pohybové aktivity
  • ranní kruh
  • režimové chvilky
  • vycházky, výlety, pobyt na školní zahradě
  • návštěvy výstav, divadelních představení
  • účast v soutěžích
  • návštěvy knihovny, ZŠ
  • společné oslavy, slavnosti

Přidáno 11. 8. 2016, autor: J4W Admin

Poslat známému Poslat na e-mail   tisk Tisknout   ↑ Nahoru